Verenigingen

Jongeren kijken mee in de wereld van chemie

‘Kunststof overal’

C3 | maandag 10 oktober 2016

Stichting C3 organiseert de komende tijd diverse activiteiten voor jongeren.

Nieuwe gastles

C3 biedt sinds september de nieuwe gratis gastles ‘Kunststof overal’ aan voor 2-vmbo-leerlingen. Het doel is een positieve houding creëren ten aanzien van de kunststofindustrie. Ook de beroepspraktijk komt aan de orde.

Een expert uit de kunststofindustrie verzorgt de gastles die voor een groot gedeelte bestaat uit het spel ‘Kraak de Kunst­stof­code’. Leerlingen gaan in groepjes aan de slag met de opdrachten en maken aan het eind een kunststofsleutel waarmee ze de kluis openen. De koffer leert de leerlingen spelenderwijs meer over kunststoffen en hoe die tot stand komen.

Virtueel meelopen

Hoe ziet een dag van een student bioinformatica eruit? En wat komt er kijken bij het werk van een laborant? Via blogs op de website exactwatjezoekt.nl kunnen jongeren virtueel meelopen met profes­sionals in de chemie. Foto’s, filmpjes en teksten geven een beeld van hun dagelijkse bezigheden.

De blog van Ivo van Bostelen (31) staat al online. Hij doet promotieonderzoek in de genetica en moleculaire biologie en vertelt over zijn fascinatie voor ‘de chemie van het leven’.

Ivo deelt ook fragmenten uit zijn leven naast het werk. Hij vertelt bijvoorbeeld over zijn cateringbedrijfje Bostel Brothers en zijn sport. Dit maakt zijn blogs persoonlijker en jongeren kunnen zich daardoor gemakkelijker met hem identificeren.

Volgers van Ivo kunnen vragen stellen over zijn werk of opleiding. Hij geeft zelf antwoord en medewerkers van C3 houden in de gaten dat er geen rare reacties komen te staan. De blog van Ivo geeft een mooie indruk van zijn werkweek. Ivo: ‘Top om zo jongeren meer te betrekken bij chemie!’

Bloggers gezocht

Voor dit najaar zoekt Stichting C3 nieuwe bloggers. Doe mee en laat je werk of studie aan jongeren zien! Meedoen is eenvoudig:

• Stuur een mail naar amasson@c3.nl en spreek een blogweek af;
  • Stuur je foto en korte biografie ter introductie van je blog;
  • Stuur gedurende één week dagelijks foto’s, filmpjes en onderschriften naar C3.

Over Stichting C3

Stichting C3 vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren een kans krijgen om hun talenten in de chemie te ontdekken, zodat ze tijdens hun schoolperiode weloverwogen keuzes kunnen maken. De stichting organiseert daarvoor een samenhangend pakket aan activiteiten en projecten. In het basisonderwijs gaat het daarbij om de beleving van chemie. De activiteiten op het voortgezet onderwijs laat jongeren kennismaken met vervolgstudies en beroepen.