Verenigingen

Ontbijt met chemie

Frank Sekeris | vrijdag 15 maart 2019

Tijdens het Global Women’s Breakfast staan chemievrouwen in de spotlight.

Jaarlijks staat 11 februari bekend als de Inter­national Day of Women and Girls in Science. Op 12 februari organiseerden C3, de Koninklijke VNCI en de KNCV daarom een ontbijt, gericht op vrouwen in de chemie: het Global Women’s Breakfast. Zoals de titel al doet vermoeden, vierden wij dit niet alleen. De Interna­tional Union of Pure and Applied Che­mistry (IUPAC) bestaat 100 jaar en ter ere daarvan vieren chemici op meer dan 150 locaties uit 44 landen het belang van vrouwen voor de chemie. In de Metaal Kathedraal in Utrecht ontbeten zeventig vrouwen in verschillende fases van hun carrière met elkaar om de verbinding te zoeken en elkaar te inspireren.

Passie

Na een welkomstwoord ging het ontbijt van start. Vrouwen uit de industriële en academische wereld gingen het gesprek aan met studenten en middelbare scholieren om de passie voor chemie verder aan te wakkeren. Enkele vrouwen spraken over hun passie, onder wie Carina Nieuwenweg, promovendus in de molecular life sciences, en Moniek Tromp, hoogleraar materiaalchemie aan de Rijkuniversiteit Groningen. Tromp: ‘Ik werd gegrepen door onderzoek. Waarom werkt iets zoals het werkt? Mijn tips voor andere vrouwen zijn: doe wat je leuk vindt, want daar krijg je energie van, blijf dromen en durf hulp aan te nemen van anderen.’

Het Global Women’s Breakfast werd mede mogelijk gemaakt door steun vanuit TopvrouwenNL, Quest, Shell, Van Wijhe Verf en Dow.

De Nederlandse Vereniging voor Biochemici en Moleculair Biologen(NVBMB) is opgericht in 1927 en vertegenwoordigt de belangen van studenten en professionals in deze vakgebieden. De vereniging heeft tot doel het veld van biochemie en moleculaire biologie te stimuleren.