Verenigingen

Organische Chemie uit alle windstreken

KNCV | donderdag 12 maart 2020

Het wetenschappelijke klimaat in Nederland verandert al jaren. De disciplinaire grenzen vervagen en de chemie vloeit moeiteloos samen met aansluitende wetenschapsgebieden.

Des te belangrijker om een mogelijkheid te bieden waar gelijkgestemde chemici zich kunnen verenigen om kennis en ambities uit te wisselen. De verschillende KNCV-secties spelen hierin een essentiële rol. Door het organiseren van symposia en tourlezingen en het toekennen van prijzen en reisbeurzen blijven de verschillende chemische gemeenschappen in Nederland sterk vertegen­woordigd.

Zo organiseert de KNCV-sectie Organische Chemie op 2 en 3 april 2020 de internationale editie van het KNCV Organische Chemie Symposium in De Reehorst in Ede. Dit tweejaarlijkse evenement bevat acht vooraanstaande plenaire sprekers van topuniversiteiten in Europa, de VS en Australië, onder wie Yimon Aye (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne) en David Craik (University of Queensland). Daarnaast heeft een selectie van postdocs en promovendi van Nederlandse universiteiten de mogelijkheid hun meest recente resultaten te presenteren.

De sectie heeft de ambitie om alle belangrijke gebieden van de organische chemie en haar interacties met andere wetenschappen te vertegenwoordigen. De onderwerpen variëren dan ook van synthetische en supramoleculaire chemie tot chemische biologie. De acht uitgenodigde sprekers zijn sterke vertegenwoordigers van hun vakgebied en zullen onze Nederlandse organische chemiegemeenschap zeker inspireren.

Tot ziens in Ede!