Verenigingen

Vernieuwing

Floris Rutjes | vrijdag 26 januari 2018

'Zonder vernieuwing is er ook geen geschiedenis', betoogt KNCV-voorzitter Floris Rutjes naar aanleiding van de vernieuwde C2W.

Vernieuwing is een voorwaarde om te laten zien dat je oog hebt voor de wereld om je heen. Die wereld is voortdurend in beweging. En zonder vernieuwing is er ook geen geschiedenis. Aan het eind van de 19de eeuw legde Jacobus van ’t Hoff de basis voor de stereochemie en in 1901 won hij de eerste Nobelprijs voor Scheikunde.

Het is geen toeval dat twee jaar later de Nederlandsche Chemische Vereeniging werd opgericht. Bij het eerste lustrum in 1908 werd Van ’t Hoff prompt tot erelid benoemd. Dit jaar, 2018, viert de KNCV haar 23ste lustrum, en mag zij zich verheugen in twee Nobelprijswinnaars onder haar nieuwe ereleden. De meest recente Nobelprijs voor nanomotors markeert de vernieuwing in de chemie, maar is uiteindelijk ook geïnspireerd op de stereochemische inzichten van Van ’t Hoff.

Ook de KNCV verandert mee met haar omgeving. We zoeken naar nieuwe manieren om zichtbaarheid te geven aan de chemie en aan de mensen in de chemie. Succesvolle activiteiten, zoals de Avond van de Chemie en het ChemieMediaCentrum, zijn daarvan mooie voorbeelden. De viering van het lustrum dit jaar staat ook in het kader van die vernieuwing met de landelijke competitie ‘De Slimste Scheikundige’ en een nieuwe publieksprijs. De Avond van de Chemie 2018 vindt plaats in Diligentia in Den Haag. Dit is enerzijds een knipoog naar het verleden, aangezien de KNCV daar na de oorlog was gehuisvest. Anderzijds is dit een prachtige entourage waar chemici zich kunnen laten inspireren door verhalen van toppers zoals Nathalie Katsonis en Albert Heck, maar ook kunnen lachen om cabaret van Pieter Derks.

Wat onveranderd blijft is onze ambitie om het enthousiasme voor de chemie over te brengen. Wij staan als KNCV voor chemici en levenswetenschappers die de schoonheid en de relevantie van hun vak uitdragen en daarmee anderen inspireren. Zo staan wij voor docenten op middelbare scholen die hun enthousiasme voor het vak overbrengen op nieuwe generaties chemici, maar ook voor hoogopgeleide onderzoekers die Nederland een rol laten spelen in de eredivisie van de wetenschap. Want waar natuurkundigen meten, wiskundigen rekenen en biologen kweken, daar zijn het de chemici die daadwerkelijk bouwen, bouwen met moleculen. Samen werken we aan de vooruitgang.
Daar kan ik enthousiast van worden en ik hoop, u ook.

Floris Rutjes,