Verenigingen

Winnaar KNCV Onderwijsprijs 2016

KNCV | maandag 28 november 2016

Wesley Browne, hoogleraar moleculaire anorganische chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is de winnaar van de KNCV Onderwijsprijs 2016. De jury prijst zijn docentenkwaliteiten en uitgesproken visie op het onderwijs. Maar wat maakt een scheikundedocent goed?

Volgens Browne heeft een docent een duidelijke rol: ‘We willen studenten in staat stellen op intellectueel gebied te groeien en ze de vaardigheden meegeven die nodig zijn in het werkveld. Het belangrijkste is dat we studenten de basiskennis van een chemicus meegeven en ze zo stimuleren dat ze uitdagingen aangaan en niet ontmoedigd raken door falen.’

Krijtbord

Browne geeft volgens de jury op een inspirerende manier les. Hij gebruikt tijdens zijn lessen beeldende voorbeelden om complexe scheikundeprocessen uit te leggen. En dat terwijl hij nog gebruik maakt van het ouderwetse krijtbord. ‘Er ligt een bepaalde druk op docenten om moderne technieken te gebruiken, zoals PowerPoint, maar het gebruik hiervan moet nooit het doel zelf zijn’, aldus Browne. Het gebruik van een krijtbord tijdens de les, oftewel ‘chalk and talk’ zoals hij het noemt, heeft een groot voordeel: ‘Het zorgt ervoor dat je met de juiste snelheid door de stof gaat en het dwingt je complexe concepten langzaam op te bouwen, zonder de studenten te overweldigen met informatie. Dit kun je niet behalen met PowerPoint.’

Tablet

Wel bereidt hij zijn lessen voor op de tablet. ‘Alle details en punten die ik wil bespreken, schrijf ik op. Deze notities helpen mij om na te denken in hetzelfde tempo als ik wil aanhouden in de les.’ En hoe goed je jezelf ook voorbereidt, je kunt nooit voorspellen hoe de les gaat verlopen. Browne: ‘Met een PowerPoint kun je tijdens de les niet snel van tactiek veranderen of de volgorde van de onderwerpen aanpassen.’

Transitie

In de toekomst wordt het oude Natuur- en Scheikunde gebouw vervangen door een nieuw, modern onderkomen. Architecten vinden krijtborden ouderwets en willen deze verminderen, maar daar is Browne het niet mee eens: ‘Ik hoop dat we toekomstige generaties studenten niet benadelen door de opwelling van iemand die nooit op een woensdagochtend voor een klas met 150 wazige blikken heeft gestaan.’ 

De KNCV Onderwijsprijs wordt uitgereikt op 5 november tijdens de Woudschoten Chemie Conferentie.

KNCV

Logo KNCV

De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) vergroot de (vak)kennis van leden, bevordert de contacten tussen leden en behartigt hun belangen in hun werkveld en richting politiek en overheid. Werk, Onderwijs en Maatschappij zijn de speerpunten van het beleid. Ook maakt de KNCV zich hard voor de beeldvorming van de chemie buiten de vereniging.

NVBMB

Logo NBVME

De Nederlandse Vereniging voor Biochemici en Moleculair Biologen (NVBMB) is opgericht in 1927 en vertegenwoordigt de belangen van studenten en professionals in deze vakgebieden. De vereniging heeft tot doel het veld van biochemie en moleculaire biologie te stimuleren. 

NBV

NBV-logo_nieuw

De Nederlandse Biotechnologie Vereniging (NBV) is dé beroepsvereniging van professionals werkzaam in de toegepaste life sciences. De NBV wil professionele activiteiten en maatschappelijk verantwoorde beroepsuitoefening stimuleren. Daarnaast draagt de NBV bij aan een evenwichtige informatievoorziening over nut, belang en maatschappelijke betekenis van de biotechnologie.

 
Jong KNCV zoekt versterking!

Ben je lid van de KNCV en wil jij je professionele netwerk uitbreiden? Wil je samen met andere jonge chemici de KNCV vertegenwoordigen bij bedrijven en onderwijs­instellingen? Neem jij initiatief en bezit jij over organisatietalent? Dan is Jong KNCV op zoek naar jou! Mail je vragen of je sollicitatie naar ons!